Στο πλαίσιο της συμμετοχής μας στο πρόγραμμα Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β' και Γ' τάξης έγιναν υπερασπιστές των δικαιωμάτων ανθρώπων και ζώων.
Οι μαθητές/τριες ευαισθητοποιήθηκαν για το θέμα της εγκατάλειψης ζώων μέσω λογοτεχνικών έργων, ταινιών, ιστοσελίδων, αλλά και επικοινωνώντας με υπεύθυνο καταφυγίου ζώων/μέλη φιλοζωικών οργανώσεων. Επιπλέον συμμετείχαν σε δράση δημιουργίας Μικρών Βιβλίων με θέμα τα δικαιώματα και την ευζωία των ζώων και στη συνέχεια τα μετέτρεψαν σε ηχητικά παραμύθια, αναγνωσμένα από τους ίδιους και τις ίδιες, αναδεικνύοντας τη σημασία της προσβασιμότητας όλων των ανθρώπων στα βιβλία. Τα αναλογικά και ψηφιακά Μικρά Βιβλία των Ζώων διαμοιράστηκαν με το ευρύ κοινό μέσω αναρτήσεων στο ιστολόγιο της τάξης και του σχολείου.
Η δράση έγκειται στα πεδία 4: Ποιοτική εκπαίδευση, 10: Λιγότερες ανισότητες, 11: Βιώσιμες πόλεις και κοινότητες, 15: Ζωή στη στεριά, 17: Συνεργασία για τους στόχους, και εντάσσεται στα μαθήματα της Μελέτης Περιβάλλοντος Β’ (Ενότητα 6) και Γ’ Δημοτικού (Ενότητα 4, κεφάλαιο 4-10), Γλώσσας Β’ και Γ’ Δημοτικού, καθώς και στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων στους άξονες: α) Ενδιαφέρομαι – Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση κι Ευθύνη και β) Καινοτομώ και Δημιουργώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία: Επιχειρηματικότητα, Αγωγή Σταδιοδρομίας, Γνωριμία με επαγγέλματα. Η διάρκεια της δράσης εκτιμάται στις 10 διδακτικές ώρες.
🔎 1η Φάση: Διερεύνηση
-
Ξεκινήσαμε με το βιβλίο της Φιλιώς Λαζανά «Ένα αγόρι που το έλεγαν...», συζητώντας για τα δικαιώματα παιδιών και ζώων.
-
Τα παιδιά ζωγράφισαν στιγμιότυπα από την ιστορία και έδωσαν όνομα στον ήρωα του βιβλίου.
-
Μιλήσαμε για τη σημασία της ακρόασης παραμυθιών και αναζητήσαμε ποια παιδιά ενδέχεται να μην έχουν αυτή τη δυνατότητα, συζητώντας για τη σημασία της προσβασιμότητας των βιβλίων.
🎥 2η Φάση: Υλοποίηση. Ενημέρωση & Εμπλοκή
-
Παρακολουθήσαμε βίντεο του Takis Shelter και ακολούθησε συζήτηση για την αφοσίωση, τον εθελοντισμό και την προσφορά απλών ανθρώπων στα ζώα.
Η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από τις αιτίες δημιουργίας αδέσποτων, την υιοθεσία ζώων, τους τρόπους πρόληψης ή και αντιμετώπισης του φαινομένου των αδέσποτων (ηλεκτρονική σήμανση, στείρωση, κλπ), τους πρακτικούς τρόπους υποστήριξης των αδέσποτων (ποτίστρες, ταΐστρες, υιοθεσία, κλπ). Κλείνοντας, οι εκπαιδευτικοί προχώρησαν σε καταγραφή ερωτήσεων οι οποίες δημιουργήθηκαν στους μαθητές και τις μαθήτριες μετά την προβολή του βίντεο. Το λογισμικό lino συνέβαλε στην οργάνωση της δράσης και στη συγκέντρωση των ερωτήσεων προς τον κ. Προεστάκη.
Οι ερωτήσεις, αφού αξιολογήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς, εστάλησαν στον κύριο Προεστάκη, μετά από τηλεφωνική επικοινωνία με τον ίδιο. Ο κύριος Προεστάκης ανταποκρίθηκε με χαρά και, λίγες μέρες αργότερα, απέστειλε απαντητικό βίντεο στους/στις μαθητές/ριες.
-
📚 Δημιουργία Μικρών Βιβλίων
-
Τα παιδιά έγραψαν τις δικές τους ιστορίες εμπνευσμένες από όσα έμαθαν και τις παρουσίασαν ως Μικρά Βιβλία με υπέροχες εικονογραφήσεις.
-
Οι ιστορίες διαβάστηκαν στην ολομέλεια κάθε τάξης και αναρτήθηκαν στον ψηφιακό χώρο της δράσης (Padlet).
🔊 Ηχητικά Παραμύθια
-
Οι μαθητές πρότειναν να ηχογραφήσουν τα παραμύθια τους, ώστε να είναι προσβάσιμα και από άτομα που δε διαβάζουν εύκολα.
-
Κάθε παιδί διάβασε την ιστορία του και η ηχογράφηση συνοδεύει την αντίστοιχη φωτογραφία του βιβλίου στο Padlet https://padlet.com/marilia3159/emikrabiblia.
📖 Επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη
-
Επισκεφθήκαμε τη σχολική βιβλιοθήκη, όπου μάθαμε για τη φιλαναγνωσία, τους κανόνες λειτουργίας και προτείναμε βιβλία με θέμα τα ζώα.
🎬 Αναστοχασμός & Έπαινοι συμμετοχής
-
Παρακολουθήσαμε τις ταινίες μικρού μήκους Kitbull και Roxy, συγκινηθήκαμε και προβληματιστήκαμε για τη σχέση ανθρώπου και ζώου.
Οι μαθητές εξέφρασαν τα συναισθήματά τους ξεκινώντας από τη φράση «Αν ήμουν ένα αδέσποτο...»
- Ως ενθύμιο της συμμετοχής, όλοι/ες οι μαθητές/ριες έλαβαν έπαινο συμμετοχής στον οποίο αναγράφεται και ο σύνδεσμος προς το padlet της δράσης. Οι μαθητές της Γ' τάξης έλαβαν και ένα αναμνηστικό μπρελόκ για να θυμούνται τη δράση αυτή.
🌍 Μέσα από αυτή τη δράση τα παιδιά:
-
αναγνώρισαν τρόπους στήριξης των αδέσποτων ζώων,
-
ανέπτυξαν ενσυναίσθηση και ενεργή στάση απέναντι στα κοινωνικά ζητήματα,
-
καλλιέργησαν δημιουργικότητα, συνεργατικότητα και κριτική σκέψη,
-
έμαθαν να μοιράζονται τη φωνή τους με τρόπο δημιουργικό και προσβάσιμο.
📌 Μπορείτε να δείτε και να ακούσετε τα Μικρά Βιβλία των Ζώων στον ψηφιακό μας χώρο:
👉 Padlet: emikrabiblia
Κλείνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς: τους εθελοντές του καταφυγίου Takis shelter για την ευγενέστατη άμεση επικοινωνία που είχαμε προκειμένου να κλειστεί το τηλεφωνικό ραντεβού με τον υπεύθυνο του καταφυγίου, κύριο Προεστάκη. Τον ίδιο τον κύριο Τάκη Προεστάκη για την ευγενική του ανταπόκριση στις ερωτήσεις των παιδιών, αλλά, κυρίως, για ό,τι κάνει με ζήλο και αυταπάρνηση για τα τετράποδα φιλαράκια μας. Ευχαριστώ πολύ τον συνάδελφο Γιάννη Βαρελά, υπεύθυνο της σχολικής βιβλιοθήκης μας για τη συμβολή του στη δράση! Τέλος, ευχαριστώ θερμά από καρδιάς τους συναδέλφους μου Μαριάννα Σαμώλη και Θέμη Φετοκάκη για την άψογη συνεργασία που είχαμε αυτή τη χρονιά!
Καλό καλοκαίρι σε όλους!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου